marți, 17 martie 2009

Fragmente din scrisoarea unui prieten, ce traieste in Occident

* Capitalismul de zi cu zi are o fateta umana. Fiecare isi face datoria cu daruire, fiind constient ca numai astfel societatea poate functiona. Pe nimeni nu-l intereseaza ce face cel de peste gard....
* Am avut aici un conflict cu vecinul care a durat ani in sir in justitie. Decizia a fost justa si o respectam împreuna. Nu putem spune ca ne iubim, dar ne salutam si niciodata nu ne vorbim de rau;
* Niciodata aici nu m-a intrebat cineva cît cîstig, cu cine am afaceri, cît am mostenit. Exista un respect sfînt pentru lucrurile private;
* Niciodata nu m-a impresionat bogatia in Occident. De fapt nu sint bogati si sint constienti. Nu stiu ce gene au, dar sint asociativi, benevoli si umani. Cind am ajuns aici parca eram debarcat de pe alta planeta. Intr-un sat exista o corala, cursuri de limbi straine, activitati sportive, cursuri de calculator pentru batrîni, zeci de activitati pentru toate vîrstele. Toate gratuite in sensul ca toata lumea isi ofera serviciile gratuit. Toata lumea munceste gratuit. Aceasta structura asociativa este extraordinara. Genereaza multa energie relationala dezinteresata. Parintii imi spune ca sint cam salbatici, nu se vad pe la porti. Este adevarat ca nu stau pe la porti ca sa bîrfeasca, dar se aduna la diverse activitati saptamînal pentru a face ceva;
* Am avut parte de gesturi de xenophobism. Este logic ca sa existe impotriva strainilor si din partea familiei si a mediului profesional. Dar odata ce esti corect si profesional, esti acceptat fara rezerve;
* Tata imi spunea ca sint reci fata de noi si distanti. Eu zic ca sînt respectosi si fiecare isi vede de treaba lui;
* Capitalismul este un sistem bazat pe profitul personal reglat de stat pentru a evita abuzurile. Comunismul este un sistem bazat pe împartirea egala a profitului reglat in totalitate de stat. Dar amîndoua trebuie sà opereze cu un profit real, nu cu unul cazut din cer sau furat;
* Nesansa noastra ca romani este ca nu am putut aplica aceste definitii in Romania. Comunismul a impartit in anii 1950 profitul acumulat de o minoritate capitalista întreprinzatoare, tuturor cetatenilor indiferent de merite, fie ca au muncit sau nu. Este incorect sa deposedezi oameni care au acumulat, au gestionat societati din tata in fiu;
* Capitalismul din 1990 a procedat invers. A confiscat averea poporului. A facut cadou unei minoritati munca poporului de o jumatate de secol. A permis furtul manifest. S-a furat pîna n-a mai ramas nimic. S-a ajuns la fund;
* Injustitia se plateste pe termen lung. Nu cred ca voi mai trai pentru a observa o Romanie normalizatà. Vom plati prin munca noi si copiii copiilor nostri…
* Brucan a zis 20 de ani. Eu spun niciodata. Turcii tot turci au ramas. In afara cîtorva locuri turistice, spaniolii tot in saracie se scalda. Portugalia la fel. Italia la fel. Fara munca si seriozitate, fara competente si profesionalism, fara respect si umanism, nimic nu este posibil pe termen lung.

Niciun comentariu: