vineri, 13 noiembrie 2009

"Amintiri din epoca de aur". Nu cumva e, deja, prea mult?

Din seara asta, la Cinema "Unirea" rulează un nou film despre trecutul "glorios" al României. În tuşe foarte groase, cu umor negru, se succed secvenţe despre coloane oficiale ce nu mai vin, despre chinuitul fotograf de la "Scânteia" (ce trebuia să-l facă pe "tovarăşul" cel mai înalt, cel mai frumos şi cu toţi dinţii în gură), altele cu "poliţistul corupt" ce gazează porcul în bucătărie şi încă o serie, savuroasă, cu activistul ce şcoleşte sătenii dintr-un loc uitat de lume. Pe undeva, pe lista regizorilor, apare şi numele lui Cristian Mungiu.
Numai că în seara asta, pentru prima dată, m-am întrebat dacă nu e deja prea mult. Parcă nu mai vreau, eu cel puţin, să văd trecutul schimonosit în fel şi chip, spre amuzamentul occidentalilor, care sar cu premii la fiece producţie de gen. Chiar aveţi impresia că s-au schimbat prea multe? Ne reamintim, din pelicule, de ridicolul şi rigiditatea activiştilor de partid. Haida de, dar astăzi sunt altfel? Învăţătorul cu carnet de partid a fost înlocuit cu voluntarii americani, iar fetele nu se mai câştigă cu o banană dăruită când nu se uită profesorul de fizică, ci cu cutii de pateuri. Pe asta am înţeles, de la prietenii mei rockeri, că se vând studentele, mai nou. Nu e adunat şi acum "boborul" când vin delegaţii oficiale sau vreun lider important? Credeţi că se înghesuie botoşănenii sau se învoiesc de la slujbă (care-o mai au), ca să-l vadă pe catindadul "X" sau "Y"? Nu, au normă cei mititei cât să aducă la adunări, să se vadă apoi "pe sticlă" cât de adulat e unul sau altul...
Au fost şi câteva secvenţe care mi-au plăcut în film. Cea cu caruselul pe care nu mai avea cine să-l oprească şi disputa mocnită dintre activistul - învăţător şi ciobanul din vârf de deal. În rest, dacă vreau să-mi aduc aminte de comunism şi să mă cutremur, citesc mai degrabă "1984", a lui Orwell, fiindcă mi se pare o carte de geniu, dat fiind vizionarismul autorului. Chiar, oameni buni, pe când un SF a cărui acţiune se petrece în România? Că parcă aş vrea să mă întâlnesc şi cu nişte "Amintiri despre viitor", vorba lui Daniken...

Niciun comentariu: